Partner serwisu
11 grudnia 2014

Europejski rynek gazowy

Kategoria: Aktualności

Budowany w Świnoujściu terminal do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) w znaczący sposób wpłynie na kształt rynku gazu w Europie. Jak podkreśla portal www.lng.edu.pl, pierwsza tego rodzaju instalacja w Europie
Środkowo-Wschodniej i jedna z większych na całym kontynencie przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa energetycznego i konkurencyjności Polski i Europy.

Europejski rynek gazowy

Zasoby gazu
Eksperci z firmy EY oceniają, że gdyby Europa wykorzystywała wyłącznie własne zasoby, gazu z naturalnych źródeł wystarczyłoby jej na zaledwie cztery lata. Ilość surowca, która może być obecnie wydobyta na Starym Kontynencie, ma decydujący wpływ na skalę importu gazu przez gospodarki europejskich państw. Ze względu na historyczne kierunki rozwoju rynku gazowego zdecydowana większość surowca jest sprowadzana gazociągami. Dla Europy ostatnie lata to początek zmian w tym zakresie i systematyczny wzrost udziału LNG, czyli gazu ziemnego schłodzonego do -162⁰C. Składa się on prawie w całości z czystego metanu i jest oczyszczony z rozmaitych dodatków, jakie zawiera jego lotny protoplasta: z wody, ciekłych węglowodorów, dwutlenku węgla. Dzięki zmianie stanu z lotnego na płynny i zmniejszeniu jego objętości o 600 razy LNG można przewozić cysternami samochodowymi czy kolejowymi, a przede wszystkim specjalnymi statkami – metanowcami. Na koniec 2011 r. stanowił on już 30% całego europejskiego importu gazu realizowanego z wykorzystaniem ponad 20 terminali.

Czysta energia dla transportu
Dodatkowo, gaz płynny znajduje się na liście paliw aktywnie wspieranych przez Komisję Europejską. W pakiecie rozwiązań „Czysta energia dla transportu: europejska strategia w zakresie paliw alternatywnych” Komisja podkreśla, że LNG to paliwo ekologiczne i perspektywiczne oraz akcentuje znaczenie promocji rozwoju infrastruktury zarówno w transporcie morskim, jak i lądowym. W dokumencie Komisja określa, że stacje uzupełniania skroplonego gazu ziemnego mają być instalowane we wszystkich 139 portach żeglugi morskiej (do 2020 r.) i śródlądowej (do 2025 r.) w ramach transeuropejskiej sieci bazowej. Będą to stałe lub ruchome stacje uzupełniania paliw. Wniosek obejmuje wszystkie główne porty Unii Europejskiej.

Jak podkreśla portal www.lng.edu.pl, terminal powstający w Świnoujściu nie tylko wpisuje się w powyższe trendy, czego przejawem jest wykorzystanie środków europejskich na poziomie prawie 30% całej inwestycji, lecz także aktywnie kształtuje rynek gazu. Największa inwestycja energetyczna Polski w ostatnich latach przełoży się na wzrost bezpieczeństwa energetycznego w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, dotychczas pozyskującej gaz ziemny pochodzący głownie z jednego kierunku. Nadwyżki z polskiego terminalu LNG będą mogły być transportowane np. do państw bałtyckich.

Jak pokazuje przykład Stanów Zjednoczonych, większa dostępność surowca ma odzwierciedlenie w obniżce jego cen i wzroście konkurencyjności odbiorców komercyjnych. Terminale LNG pełnią rolę bufora podnoszącego bezpieczeństwo. Ich możliwości często nie są wykorzystywane w pełni, co pozwala na zachowanie większej elastyczności w sytuacjach, gdy staje się ona potrzebna zarówno ze względu bezpieczeństwa, jak i koniunktury ekonomicznej. Przykładowo w 2011 r. potencjał importowy LNG w Wielkiej Brytanii był wykorzystany w 47%, a Francji w 58%.

Terminal LNG w Świnoujściu umożliwi również rozszerzoną współpracę ekonomiczną z producentami gazu z dowolnego miejsca na świecie. Obecnie głównymi dostawcami LNG dla Europy są Katar i Algieria. Ze sprzedażą, która w 2011 r. wyniosła 101 mld m3 gazu, czyli 74 mln ton, Katarczycy są największymi eksporterami LNG na świecie. Dzięki inwestycji w Świnoujściu Polska będzie mogła, śladem Hiszpanii czy Francji, współpracować z kilkoma, a nawet kilkunastoma producentami tego surowca. Wraz z postępującą rozbudową terminali eksportowych w Australii i Nigerii LNG stanie się jeszcze bardziej dostępny. Rozwinięta współpraca z firmami z całego świata będzie oznaczała dodatkową poprawę sytuacji ekonomicznej Polski i Europy.

Pełne wykorzystanie możliwości terminalu do odbioru skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu wynikające ze sposobu, w jaki ta inwestycja zmienia rynek gazu w Europie, wymaga podjęcia dodatkowych działań. Budowa odpowiednich interkonektorów umożliwi pełniejsze połączenie terminalu z Europą, maksymalizując sposób wykorzystania pozyskiwanego gazu.

3 zbiornik
Konstrukcja trzeciego zbiornika LNG i dodatkowego stanowiska statkowego do bunkrowania jednostek paliwem LNG lub przeładunku na mniejsze jednostki pozwoliłyby nie tylko na umocnienie pozycji terminalu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, lecz także zapewniłyby dodatkowe, bezpieczne i ekologiczne źródło energii dla interesariuszy związanych z transportem morskim i lądowym. Byłaby to także dodatkowa stymulacja dla rozwijającego się segmentu statków napędzanych LNG.

Źródło: Hill+Knowlton Strategies

Fot. lng.edu.pl

Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ