Polityka klimatyczna, finansowanie gospodarki, elektromobilność
Michael Gschnitzer, wiceprezes Kapsch TrafficCom na Europę Środkowo-Wschodnią, zauważył, że problem słabej współpracy przy realizacji niektórych projektów infrastrukturalnych jest problemem całej Europy.
Mamy uchwalone przepisy prawa, standaryzację, procedury, a jednak okazuje się, że interesy krajów europejskich w realizacji projektów są czasami sprzeczne i utykają – mówił Gschnitzer.
Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych, wskazał pozytywne przykłady współpracy między krajami, np. działalność dyrektorów zarządzających odcinkami korytarzy TEN-T, czy prace nad budową szlaku kolejowego Rail Baltica, wiodącego z krajów nadbałtyckich przez Polskę do Niemiec.
Wspólny lobbing uczestników projektu skutkuje tym, że realizacja projektu może liczyć już nie tylko na pomoc unijną na etapie projektowania, ale realnego wykonawstwa – powiedział Gorgol.
W trakcie Kogresu Mirek Topolánek, członek zarządu eustream a.s., premier Republiki Czeskiej
w latach 2006-2009, odniósł się do planów współpracy międzynarodowej na rynku gazu. Podkreślił on, iż nie jest to łatwy rynek, ponieważ kraje Unii dzielą nie tylko różnice, ale także rozbieżne interesy.
Gazowa współpraca w Unii Europejskiej to marzenie, które na razie się nie ziściło. Pomiędzy poszczególnymi krajami jest bowiem wiele różnic, dzielą nas także interesy – mówił Topolánek. Po decyzji o zamknięciu elektrowni atomowych Niemcy mają dwie możliwości zabezpieczenia sobie dostaw energii. Jedną jest rozbudowa odnawialnych źródeł energii, drugą zwiększenie udziału gazu w energetyce. Stąd zainteresowanie Berlina gazem z Rosji – powiedział były premier Czech.