Partner serwisu
14 czerwca 2017

Studenci AGH wodowali na Wiśle łódź solarną zbudowaną na zawody w Monako

Kategoria: Aktualności

Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej we wtorek w Krakowie wodowali na Wiśle łódź solarną. Zbudowali ją na lipcowe, prestiżowe zawody w Monako. Jednoosobowa konstrukcja jest zasilana energią słoneczną.

Studenci AGH wodowali na Wiśle łódź solarną zbudowaną na zawody w Monako

Zaprezentowaną łodzią studenci AGH wystartują w zawodach łodzi solarnych Monaco Solar & Electric Boat Challenge, które odbędą się między 13 a 15 lipca. W swojej kategorii AGH Solar Boat zmierzy się z ośmioma innymi konstrukcjami, m.in. z Indonezji, Chin, Niemiec. Zespół krakowskiej uczelni będzie jedynym reprezentantem Polski.

– Podczas pracy mieliśmy wiele problemów, ale dzięki pomocy uczelni i sponsorów udało się zakończyć konstrukcję – powiedział opiekun projektu Wojciech Sajdak. Jak zaznaczył łódzką konstrukcję wyróżnia przede wszystkim zaawansowana technologia, oprogramowanie. – Liczymy na wysokie miejsce na podium – dodał.

Jeszcze nie wiadomo, kto podczas zawodów popłynie łodzią.

– To się okaże podczas najbliższych, miesięcznych treningów – wyjaśniła rzecznika prasowa AGH Anna Żmuda-Muszyńska.

We wtorek, podczas uroczystej prezentacji łodzi, sternikiem był Bartosz Przepiórski.

– Byłem bardzo dumny płynąc łodzią. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to możemy spodziewać się miejsca na podium – powiedział Przepiórski.

Projekt AGH Solar Boat zrealizował kilkudziesięcioosobowy, interdyscyplinarny zespół studentów skupionych w Studenckim Kole Naukowym Eko-Energia działającym przy Wydziale Energetyki i Paliw oraz Akademickim Klubie Żeglarskim AGH. Konstruktorzy łodzi łączą pasję żeglarską oraz naukową w zakresie wykorzystania alternatywnych źródeł zasilania.

Studenci konstruowali łódź po godzinach, w ramach wolontariatu. Zagadnienia związane z programowaniem łodzi konsultowali z firmą Ericsson.

Łódź solarna ma osiągać prędkość ok. 20 węzłów (10 m/s). Jest to możliwe dzięki specjalnym pylonom zamontowanym do dna, które po uzyskaniu odpowiedniej prędkości uniosą kadłub nad wodę.

 

 

Źródło: PAP

fot.: 123rf.com

Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ