Partner serwisu
14 września 2017

Audi zaprezentowało elektryczny model Elaine

Kategoria: Z życia branży

Podczas tegorocznych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie Audi zaprezentowało dwa modele koncepcyjne - elektryczny Elaine oraz w pełni autonomiczny Aicon.

Audi zaprezentowało elektryczny model Elaine

Elaine to elektryczny SUV-Coupé, który w przyszłości miałby umożliwić w pełni automatyczną jazdę, w określonych okolicznościach również bez obecności kierowcy na pokładzie.

Aicon stanowi wizję w pełni autonomicznego, napędzanego prądem samochodu przyszłości – bez kierownicy i bez pedałów. To czterodrzwiowe auto z układem siedzeń 2+2, które ma być w stanie pokonać dystanse ponad 800 km na jednym ładowaniu.

Jak czytamy w oficjalnym komunikacie, w międzynarodowym przemyśle motoryzacyjnym przyjęła się pięciostopniowa skala dla zdefiniowania zautomatyzowanej jazdy. Skalę opracowała amerykańska organizacja standaryzująca SAE.

Poziom 1, jazda ze wsparciem: System wsparcia może przejąć kontrolę nad kontynuowanym, wzdłużnym i poprzecznym poruszaniem się pojazdu. Kierowca jest wspierany przez system, ale nadal jest odpowiedzialny. Musi być gotów do natychmiastowego przejęcia prowadzenia pojazdu w razie potrzeby. Systemem poziomu 1. jest np. korzystający z radaru adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami Audi adaptive cruise control (ACC).

Poziom 2, jazda częściowo zautomatyzowana: Kierowca w określonych przypadkach umożliwiających zastosowanie systemu, może przekazać mu połączone, kontynuowane wzdłużne i poprzeczne poruszanie się pojazdu, przez cały czas sprawuje jednak funkcję nadzorowania i nadrzędnego sterowania. Dlatego przez cały czas ponosi odpowiedzialność. Przykładem tego jest asystent jazdy w korkach Audi: samodzielnie hamuje i przyspiesza w spowolnionym ruchu (prędkość max. 65 km/h) i na drogach wysokiej jakości przejmuje czasowo również kierowanie pojazdem.

Poziom 3, jazda wysoce zautomatyzowana: Kierowca nie musi już stale nadzorować prowadzenia pojazdu oraz może wykonywać czynności proponowane przez systemy pokładowe. System samodzielnie rozpoznaje swoje granice, czyli punkt, w którym warunki otoczenia nie mieszczą się już w zakresie jego działania. W takim przypadku samochód, z kilkusekundowym wyprzedzeniem, nakazuje kierowcy przejęcia prowadzenia. Kryteria te spełnia nowy pilot jazdy w korkach Audi.

Czytaj więcej na energetyka24.com

fot. www.audi.press-bank.pl
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ