Partner serwisu
20 września 2018

Renault zaprezentowało elektryczny, zrobotyzowany pojazd dostawczy

Kategoria: Elektromobilność

Na targach motoryzacyjnych w Hanowerze Grupa Renault zaprezentowała model EZ-PRO. Jak informuje francuski producent, to koncepcyjny, autonomiczny pojazd elektryczny, który obsługuje dostawy ostatniego kilometra i składa się z inteligentnych, współużytkowanych robotów-podów.

Renault zaprezentowało elektryczny, zrobotyzowany pojazd dostawczy

- Renault EZ-PRO to profesjonalne rozwiązanie, które ma odpowiedzieć na przyszłe potrzeby ekosystemu dostaw ostatniego kilometra: operatorów logistycznych, sklepów detalicznych oraz firm transportowych. Te spersonalizowane moduły zapewniają elastyczne rozwiązanie transportowe, które zagwarantuje maksymalną wydajność robotów-podów, obniży koszty i zwiększy płynność ruchu w przyszłości. To wizja, która otwiera przed naszymi partnerami niezliczone możliwości, jak pokazuje obecna współpraca z DPD Group, Lomi Coffee, Piper-Heidsieck i Patrickiem Rogerem - powiedział Ashwani Gupta, wiceprezes Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi, który odpowiada za pojazdy dostawcze.

EZ-PRO został wyposażony w napęd całkowicie elektryczny. Pojazd ma być przystosowany do bezprzewodowego ładowania indukcyjnego.

Koncepcja EZ-PRO obejmuje autonomicznego „poda-lidera” oraz pozbawione kierowców roboty-pody. Według Renault, w dającej się przewidzieć przyszłości, zarządzanie ostatnim etapem dostaw nie będzie w pełni zautomatyzowane. „Pod-lider” jest wyposażony w stanowisko dla dyspozytora, człowieka, który nadzoruje dostawę towarów i usług oraz podlegającą mu flotę. Obowiązki dyspozytora będą polegać na nadzorowaniu planowanej trasy oraz robotów-podów i dbaniu o efektywną, spersonalizowaną obsługę, np. w przypadku dostarczanych osobiście luksusowych artykułów spożywczych lub delikatnych przedmiotów.

Jak informuje Renault, miejsce dla dyspozytora w EZ-PRO, dostępne z przodu pojazdu, jest bezpieczne i ergonomiczne. Samochód został wyposażony w cztery skrętne koła ułatwiające wykonywanie manewrów. Kontrola pojazdu odbywa się za pomocą joysticka.

Za „podem-liderem” ma podążać flota bezobsługowych robotów–podów: w konwoju lub niezależnie. EZ-PRO oferuje konfigurowalne moduły, dostosowane do potrzeb klientów biznesowych: specjalistów w zakresie dostaw i logistyki ostatniego kilometra, jak również sklepów i osób prowadzących działalność usługowo-handlową.

EZ-PRO ma być współużytkowany

Konwój robotów-podów, wyjeżdżający z tego samego hubu i zarządzany przez tego samego operatora logistycznego, będzie mógł przewozić różne towary. Każdy pod ma mieć przypisanego płatnika, asortyment, klienta i miejsce dostawy. Za obsługę będzie jednak odpowiadać ta sama platforma. W konsekwencji, robot-pod zyska możliwość wykonywania szeregu dostaw na rzecz jednego sklepu internetowego, a następnie dla innego. Współużytkowanie tego rodzaju przyczyni się do zmaksymalizowania wydajności i obniżenia kosztów.

Renault informuje, żę EZ-PRO został zaprojektowany z myślą o optymalnym rozwiązaniu w zakresie dostaw, zarówno dla klientów biznesowych, jak i konsumentów. Odbiorcy będą mogli wybrać dogodny czas dostawy i lokalizację przez całą dobę, przez siedem dni w tygodniu.

Konsumenci uzyskają ponadto możliwość śledzenia przesyłki w czasie rzeczywistym z telefonu komórkowego i otrzymywania powiadomień. W zależności od rodzaju dostarczanych towarów, odbiorca będzie mógł wybrać opcje personalizacji dostawy. Obejmą one osobiste doręczenie przez dyspozytora lub dostęp do samoobsługowych schowków w automatycznych robotach-podach, które odbiorca otworzy za pomocą aplikacji na telefon komórkowy.

Dostawy ostatniego kilometra odpowiadają za 30% ruchu w mieście . Według Renault, EZ-PRO przyczyni się do zmniejszenia natężenia ruchu dzięki współużytkowaniu, elastyczności i wykorzystaniu jazdy autonomicznej. W zmniejszeniu korków dodatkowo połączenie robotów–podów z infrastrukturą miejską, taką jak sygnalizacja świetlna czy centrum kontroli ruchu.

EZ-PRO  należy do gamy pojazdów koncepcyjnych Renault, której członkiem jest również model EZ-GO, zaprezentowany na początku bieżącego roku. O ile EZ-PRO został przeznaczony do transportu towarów, EZ-GO stanowi wizję elektrycznej, autonomicznej taksówki przyszłości.

źródło: orpa.pl
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ