Partner serwisu
07 października 2025

ORLEN Petrobaltic inwestuje w infrastrukturę: innowacyjny pojazd autonomiczny rozpoczyna misję na Bałtyku

Kategoria: Aktualności

Flota ORLEN Petrobaltic systematycznie się powiększa. Tym razem dołączył do niej bezzałogowy pojazd Drix H-8, który wesprze badania dna morza w trudno dostępnych miejscach.

ORLEN Petrobaltic inwestuje w infrastrukturę: innowacyjny pojazd autonomiczny rozpoczyna misję na Bałtyku

Jego zastosowanie pozwoli monitorować stan platform i turbin wiatrowych, a także na bieżąco reagować na ewentualne zagrożenia, wzmacniając bezpieczeństwo infrastruktury Grupy ORLEN na Bałtyku. To pierwsze tego typu rozwiązanie zastosowane w sektorze cywilnym w Polsce. 

- Skala inwestycji Grupy ORLEN na Morzu Bałtyckim jest bezprecedensowa. Budujemy pierwszą morską farmę wiatrową, równolegle prowadzimy działalność wydobywczą i świadczmy zaawansowane usługi dla offshore. Naturalną konsekwencją tych działań jest inwestowanie w najwyższej jakości sprzęt, który poprawi efektywność codziennej pracy. DriX H-8 to innowacyjne rozwiązanie, które otwiera nowy etap w wykorzystaniu autonomicznych technologii na Bałtyku, wpisując się w globalny trend cyfryzacji i automatyzacji sektora offshore. Dzięki swoim możliwościom pojazd odpowiada nie tylko na potrzeby rozwojowe ORLEN, ale także na rosnące wymagania regulacyjne. Jego zastosowanie wzmocni potencjał konkurencyjny ORLEN Petrobaltic i pozwoli sprostać coraz bardziej wymagającym standardom technicznym i prawnym w sektorze offshore - powiedział Wiesław Prugar, Członek Zarządu ORLEN ds. Upstream.

DriX H-8 jest niezastąpiony w misjach, które dotychczas wymagały załogi. Sprzęt będzie wykorzystywany do kluczowych zadań, takich jak monitoring stanu platform i turbin wiatrowych, a także precyzyjnego mapowania dna morskiego. Ponadto, dzięki wysokiej jakości zbieranych danych, pomoże spełnić wymagania tzw. rozporządzenia metanowego UE, które nakłada na firmy naftowe i gazowe obowiązek szybkiego reagowania na ewentualne wycieki metanu.

- To już drugi pojazd DriX dostarczony przez polską spółkę Thesta na rynek krajowy, jednak pierwszy przeznaczony do zastosowań pozawojskowych. Cieszymy się, że to właśnie z ORLEN Petrobaltic otwieramy nowy rozdział we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań dla sektora offshore - powiedział Michał Bytomski, Prezes Zarządu Thesta.

Pojazd został zaprojektowany, by sprostać wymagającym warunkom Morza Bałtyckiego. Charakteryzuje się wytrzymałością, autonomią działania oraz funkcjonalnością pozyskiwania wysokiej jakości danych hydrograficznych i geofizycznych. Dzięki zaawansowanym możliwościom autonomicznym oraz zdolności do pracy w trudnych warunkach offshore, DriX H-8 stanowi bezpieczniejszą, bardziej efektywną i przyjazną dla środowiska alternatywę dla tradycyjnych jednostek załogowych, dzięki temu jego zastosowanie umożliwia optymalizację kosztów i czasu prowadzonych działań. ORLEN Petrobaltic uzyskał już zgodę od administracji morskiej – Urzędu Morskiego w Gdyni na realizację testów na wyznaczonym obszarze.

Pojazd jest wyposażony w najbardziej zaawansowane sensory, w tym zintegrowaną wielowiązkową echosondę (MBES) oraz profilograf dna (SBP). Jednostka DriX H-8 została wyprodukowana we Francji przez firmę Exail i dostarczona do ORLEN Petrobaltic przez szczecińską spółkę Thesta Sp. z o.o., która specjalizuje się w nowoczesnych rozwiązaniach morskich. Obecnie DriX jest uznawany za najbardziej zaawansowany technologicznie pojazd typu USV dostępny na rynku.

 

źródło: ORLEN
fot. ORLEN
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ