Partner serwisu
29 października 2025

Rada Ministrów przyjęła nową wersję Krajowych ram polityki dla paliw alternatywnych w transporcie

Kategoria: Aktualności

87 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych w 2030 r. - to jedno z założeń Krajowych ram polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu oraz rozwoju odpowiedniej infrastruktury. Rada Ministrów przyjęła uchwałę przedłożoną przez ministrę klimatu i środowiska.

 

  • W 2030 r. ma być prawie 87 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych – to ośmiokrotnie więcej niż obecnie.
  • Dokument wspiera transformację transportu, poprawia jakość powietrza i daje jasny sygnał dla firm i samorządów.
  • Nowa uchwała zastępuje dokument z 2017 r., uwzględnia zmiany w prawie i technologii, wyznacza cele dla rozwoju infrastruktury (energia elektryczna, metan, biometan, wodór).


Zmieniamy prawo, by szybciej budować infrastrukturę

Dokument ma charakter strategiczny – wyznacza kierunki rozwoju nowoczesnych i przyjaznych środowisku źródeł energii w transporcie, takich jak:

  • energia elektryczna,
  • metan (CNG i LNG),
  • biometan,
  • wodór – zwłaszcza niskoemisyjny i odnawialny.

Dzięki nowym regulacjom możliwe będzie przyspieszenie budowy punktów ładowania i stacji tankowania wodoru, co wspiera proces odchodzenia od paliw kopalnych. To krok w stronę ograniczenia emisji, poprawy jakości powietrza i zdrowia obywateli.


Najważniejsze założenia dokumentu

  • Nowe cele i działania wspierające rozwój infrastruktury paliw alternatywnych.
  • Uwzględnienie zmian w prawie – zarówno unijnym, jak i krajowym.
  • Transformacja transportu – ograniczenie emisji, poprawa jakości powietrza i zdrowia ludzi.
  • Wskazanie kierunku dla firm i samorządów – dokument stanowi sygnał, jak planować inwestycje i działania.

Korzyści dla gospodarki i społeczeństwa

  • Pobudzenie rozwoju nowoczesnych technologii.
  • Wzrost innowacyjności polskiego przemysłu i badań naukowych.
  • Poprawa jakości życia obywateli dzięki czystszemu powietrzu.

Nowa wersja dokumentu zastępuje ramy z 2017 roku, dostosowując cele i działania do aktualnych realiów rynkowych, technologicznych oraz zmian w przepisach krajowych i unijnych – w tym rozporządzenia AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation, które ma na celu rozwój sieci infrastruktury paliw alternatywnych) oraz ustawy o elektromobilności.

Uchwała wejdzie w życie z dniem następującym po dniu jej ogłoszenia.

 

źródło: gov.pl
fot. gov.pl
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ