Rada Ministrów przyjęła nową wersję Krajowych ram polityki dla paliw alternatywnych w transporcie
87 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych w 2030 r. - to jedno z założeń Krajowych ram polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu oraz rozwoju odpowiedniej infrastruktury. Rada Ministrów przyjęła uchwałę przedłożoną przez ministrę klimatu i środowiska.
- W 2030 r. ma być prawie 87 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych – to ośmiokrotnie więcej niż obecnie.
- Dokument wspiera transformację transportu, poprawia jakość powietrza i daje jasny sygnał dla firm i samorządów.
- Nowa uchwała zastępuje dokument z 2017 r., uwzględnia zmiany w prawie i technologii, wyznacza cele dla rozwoju infrastruktury (energia elektryczna, metan, biometan, wodór).
Zmieniamy prawo, by szybciej budować infrastrukturę
Dokument ma charakter strategiczny – wyznacza kierunki rozwoju nowoczesnych i przyjaznych środowisku źródeł energii w transporcie, takich jak:
- energia elektryczna,
- metan (CNG i LNG),
- biometan,
- wodór – zwłaszcza niskoemisyjny i odnawialny.
Dzięki nowym regulacjom możliwe będzie przyspieszenie budowy punktów ładowania i stacji tankowania wodoru, co wspiera proces odchodzenia od paliw kopalnych. To krok w stronę ograniczenia emisji, poprawy jakości powietrza i zdrowia obywateli.
Najważniejsze założenia dokumentu
- Nowe cele i działania wspierające rozwój infrastruktury paliw alternatywnych.
- Uwzględnienie zmian w prawie – zarówno unijnym, jak i krajowym.
- Transformacja transportu – ograniczenie emisji, poprawa jakości powietrza i zdrowia ludzi.
- Wskazanie kierunku dla firm i samorządów – dokument stanowi sygnał, jak planować inwestycje i działania.

Korzyści dla gospodarki i społeczeństwa
- Pobudzenie rozwoju nowoczesnych technologii.
- Wzrost innowacyjności polskiego przemysłu i badań naukowych.
- Poprawa jakości życia obywateli dzięki czystszemu powietrzu.
Nowa wersja dokumentu zastępuje ramy z 2017 roku, dostosowując cele i działania do aktualnych realiów rynkowych, technologicznych oraz zmian w przepisach krajowych i unijnych – w tym rozporządzenia AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation, które ma na celu rozwój sieci infrastruktury paliw alternatywnych) oraz ustawy o elektromobilności.
Uchwała wejdzie w życie z dniem następującym po dniu jej ogłoszenia.







Komentarze