Partner serwisu
22 listopada 2024

Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji

Kategoria: Aktualności

20 listopada w Sejmie RP odbyło się pierwsze spotkanie parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji. Zgromadziło ono ponad 100 uczestników z różnych sektorów związanych z energetyką, transportem zeroemisyjnym i innowacjami z całej Polski.

Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji

Spotkanie zespołu parlamentarnego do spraw kluczowych obszarów miało na celu omówienie aktualnych wyzwań oraz pomysłów na przyszłość, a także wzmocnienie współpracy między branżami i ustawodawcą. Jego przewodniczącym jest Artur Łącki, szef zespołu parlamentarnego Województwa Zachodniopomorskiego. Jednym z inicjatorów powstania zespołu była Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE.

Albert Gryszczuk, innowator i twórca pierwszego polskiego elektrycznego samochodu dostawczego e-VanPL, zwrócił uwagę na intensywny rozwój rynku pojazdów elektrycznych. Jego zdaniem, inwestycje w nowoczesne technologie oraz infrastruktura ładowania są niezbędne, aby ułatwić przejście na transport zeroemisyjny.

- Widzimy ogromny potencjał w tej dziedzinie. Dziś do dyspozycji mamy polskie technologie firm płacących podatki w Zgorzelcu, w Województwie Dolnośląskim i dla Polski  – podkreślił Albert Gryszczuk.

Krzysztof Burda z Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności zwrócił uwagę na znaczenie harmonizacji działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.

- Musimy działać wspólnie, aby zrealizować nasze cele. Wspieranie innowacji w obszarze transportu zeroemisyjnego jest kluczowe dla przyszłości naszej gospodarki oraz walki ze zmianami klimatycznymi – powiedział Burda.

Ważnym momentem spotkania było wystąpienie Tadeusza Krupińskiego z Krajowej Izby Klastrów Energii i OZE, który przedstawił wizję zupełnie nowego modelu polskiego sytemu energetycznego.

- Współpraca między różnymi sektorami jest kluczem do osiągnięcia naszych wspólnych celów. W zespole parlamentarnym widzimy potencjał do realnych zmian, które zmienią oblicze polskiej energetyki i transportu. Potrzebne jest ministerstwo ds. energetyki skupiające zagadnienia energetyki. Obecnie polska energetyka jest rozproszona, ale niestety głównie po wielu ministerstwach – podsumował Tadeusz Krupiński.

W kontekście transportu publicznego, Piotr Śladowski z autobusu Pilea mówił o rosnącej potrzebie elektryfikacji floty transportu miejskiego. Autobusy elektryczne to nie tylko przyszłość, ale i teraźniejszość. Musimy zainwestować w nowe rozwiązania, aby zredukować emisje i poprawić jakość życia w miastach. Potrzebujemy decyzji od właściciela, rządu, by rozwijać firmę. W przyszłym roku otwiera się portfel zamówień  – zaznaczył.

O istotnym aspekcie transformacji, jakim są potrzeby kadrowe branży mówiła dr Magdalena Lazarek.

- Wzrost sektora energii odnawialnej i elektromobilności stworzy nowe miejsca pracy, ale wymaga to odpowiedniego przygotowania kadry. Musimy inwestować w edukację i szkolenia” – stwierdziła Lazarek z Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie.

Natalia Kaczmarek, wskazując na wyzwania nowego przemysłu, podkreśliła potrzebę dostosowania przepisów do dynamicznie zmieniających się warunków rynku.

- Regulacje muszą iść w parze z postępem technologicznym, aby nie blokować innowacji, które mogą przynieść korzyści ekologiczne i ekonomiczne – dodała Kaczmarek.

Łukasz Szeląg z Wojewódzkiej Rady Rynku Pracy w Szczecinie mówił o roli lokalnych instytucji w kreowaniu nowych miejsc pracy w obszarze zrównoważonego transportu.

- Naszym zadaniem jest wspieranie rozwoju lokalnego rynku pracy w zgodzie z trendami rozwoju branż związanych z zieloną energetyką – zauważył Szeląg.

Mateusz Gawroniak jako przedstawiciel nowoczesnych serwisów dla elektrycznych aut podkreślił znaczenie odpowiedniej infrastruktury serwisowej.

- Aby przyspieszyć adaptację pojazdów elektrycznych, musimy wyjść naprzeciw potrzebom właścicieli tych aut, oferując im usługi na najwyższym poziomie – podkreślał Gawroniak.

Przedstawiciele samorządów wskazywali na potrzebę uruchomienia środków dla miast.

- Mamy gotowe projekty na transformację energetyczną w miastach. Może zamiast budowy dużych spalarni budujmy małe obiekty rozwiązując problem odpadów i ekologicznych źródeł energii - mówił  Maciej Żebrowski, burmistrz Wałcza.

- ⁠e-Fasiąg może wozić turystów nad morzem i w górach. To budowa nowoczesnej oferty turystycznej. Możemy wozić turystów nad Morskie Oko w Zakopanem czy w Białowieży na bazie tego pojazdu - zwracał uwagę Albert Gryszczuk.

Przed i po spotkaniu zespołu parlamentarnego, przed Sejmem były prezentowane pojazdy elektryczne polskiej produkcji e-VanPL i autobus PILEA. Parlamentarzyści mogli na własne oczy przekonać się, jak duży potencjał drzemie w polskich przedsiębiorcach z branży elektromobilności.

Dyskusje toczyły się w atmosferze silnego zaangażowania i nadziei na przyszłość, a zgromadzeni uczestnicy, w tym parlamentarzyści, podkreślali, że wspólnie mogą osiągnąć wiele w zakresie zrównoważonego rozwoju i innowacji w Polsce.

 

źródło: Newseria
fot. Newseria
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ