Partner serwisu
30 stycznia 2015

Paliwo dla pojazdów mechanicznych, surowiec dla przemysłu chemicznego i technologia magazynowania energii wiatrowej

Kategoria: Aktualności

Niepożądany do tej pory produkt uboczny konwencjonalnych procesów wytwarzania energii umożliwił opracowanie cennego paliwa. Konsorcjum z udziałem wykonawcy bloków energetycznych, firmą Mitsubishi Hitachi Power Systems Europe (MHPSE), w roli integratora systemu, jest w trakcie budowy instalacji pozwalającej na przekształcanie wodoru oraz dwutlenku węgla pochodzącego z elektrowni węglowej do postaci metanolu.

Paliwo dla pojazdów mechanicznych, surowiec dla przemysłu chemicznego i technologia magazynowania energii wiatrowej

Jak wyjaśnia Rainer Kiechl, Prezes Zarządu MHPSE: - Metanol może być mieszany z benzyną i olejem napędowym, a następnie przetwarzany na różne paliwa silnikowe, zwykorzystaniem standardowych procesów technologicznych. Zapotrzebowanie na metanol jako surowiec, jest również bardzo wysokie w przemyśle chemicznym.

Magazynowanie energii wiatrowej i słonecznej

R. Kiechl twierdzi, że nowa technologia ma także umożliwić magazynowanie energii wiatrowej i słonecznej na dużą skalę.
Wodór pozyskiwany jest z elektrolizy, podczas której następuje rozkład wody na części składowe - wodór i tlen. Zakłada się możliwość wykorzystania nadwyżki energii elektrycznej z alternatywnych źródeł wytwarzania energii na potrzeby procesu elektrolizy. Odzysk dwutlenku węgla stwarza ogromny potencjał magazynowania energii słonecznej i wiatrowej, oraz zapewnia z tego tytułu nową wartość dodaną.

Horizon 2020
Projekt, będący międzynarodową inicjatywą zakładającą współpracę wielu przedsiębiorstw oraz instytucji badawczych, rozpoczął się właśnie w Elektrowni Lünen, której operatorem jest STEAG GmbH. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, a jego budżet wynosi 11 milionów Euro, przy czym ponad 80% pochodzi z dotacji przyznawanych w ramach programu ramowego z zakresu badań naukowych „Horizon 2020“.

We wspomnianej instalacji pokazowej, dwutlenek węgla będzie przetwarzany na jedną tonę paliwa z 1 MW wyprodukowanej energii elektrycznej dziennie. Będzie to zatem pierwsza instalacja, w której innowacyjna technologia będzie wykorzystywana na skalę przemysłową. Cała instalacja będzie zbudowana z kilku części składowych zaprojektowanych i zestawionych przez partnerów projektu. Rolą Mitsubishi Hitachi Power Systems Europe jako integratora systemu, jest zapewnienie bezproblemowej, wzajemnej współpracy urządzeń i prowadzenia ich ruchu w sposób elastyczny.

Źródło i fot.: Mitsubishi Hitachi Power Systems Europe
 

Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ