Partner serwisu
11 czerwca 2015

Fundusz Modernizacyjny – jak transformować energetykę po 2020 r. i wspierać gospodarkę

Kategoria: Aktualności

Trzy cele: termomodernizacja istniejących budynków jednorodzinnych, modernizacja ciepłownictwa i rozwój niskoemisyjnej energetyki rozproszonej – wskazuje Forum Analiz Energetycznych jako najistotniejsze do sfinansowania z Funduszu Modernizacyjnego. Na działania unowocześniające energetykę po 2021 roku oraz wsparcie efektywności energetycznej Polska otrzyma od 2 do blisko 5 mld euro – szacuje najnowszy raport Forum Analiz Energetycznych przygotowany przez zespół analityków WISE.

Fundusz Modernizacyjny – jak transformować energetykę po 2020 r. i wspierać gospodarkę

Wielkość Funduszu Modernizacyjnego (FM) dla Polski zależeć będzie od cen uprawnień do emisji CO2 – im wyższa cena uprawnień, tym więcej pieniędzy dostanie Polska. Zasady działania Funduszu będą w najbliższym czasie przedmiotem negocjacji pomiędzy Polską a Komisją Europejską. Ale już teraz zapadają kluczowe decyzje w jakim kierunku pójdzie modernizacja polskiej energetyki i jakie przedsięwzięcia sfinansuje FM po 2021 roku. Przyszła dekada zmusi Polskę do zmierzenia się z największymi jak dotąd wyzwaniami energetycznymi. Należą do nich: drastyczny wzrost ryzyka niedoborów mocy w elektroenergetyce oraz kres życia największych, przestarzałych elektrowni, a także realizacja kolejnych celów redukcji emisji CO2, rozwoju odnawialnych źródeł energii (OZE) oraz poprawy efektywności energetycznej. Czy i jak Fundusz może pomóc Polsce postawić kolejny krok w transformacji energetyki?

Cel: modernizacja

– Fundusz Modernizacyjny jest specyficznym narzędziem modernizacji sektora energetycznego po 2020 r. – podkreśla dr Joanna Maćkowiak-Pandera, szef Forum Analiz Energetycznych. Po pierwsze, po 2020 r. Polska nie będzie już dysponować tak znaczną pulą środków unijnych, a więc trzeba podwójnie rozważnie planować wydatki. Po drugie nie wiadomo, jaką dokładnie kwotą dysponujemy ze względu na niepewność ceny CO2 – FAE szacuje, że będzie to od 8 do 20 mld zł. Ponieważ kwota nie jest do końca znana, lepiej jest wspierać wiele mniejszych projektów niż jeden lub kilka dużych, bo niepewna kwota lub zasady korzystania zwiększałyby ryzyko inwestycyjne projektów strategicznych z punkty widzenia bezpieczeństwa systemu energetycznego. Po trzecie, trzeba tak dobrać priorytety i sposób wydatkowania funduszy, aby wartość dla polskiej gospodarki i energetyki była jak największa. Dlatego proponujemy wsparcie termomodernizacji istniejących budynków jednorodzinnych, modernizację ciepłownictwa i rozwój niskoemisyjnej energetyki rozproszonej w formie pożyczek lub dopłat do kredytów, a nie bezzwrotnych dotacji.

W analizie i rekomendacjach FAE uwzględniono priorytety polityki energetycznej państwa oraz cele energetyczne do roku 2030, do których zobowiązała się Polska, a więc wspieranie efektywności energetycznej, wzrost udziału odnawialnych źródeł energii oraz redukcję emisji CO2. - Fundusz powinien się wpisać w szersze spektrum regulacji prawnych i rozwiązań fiskalnych stymulujących modernizację polskiej energetyki w perspektywie roku 2030. Pieniądze z Funduszu należy przeznaczyć na zadania pilne i ważne, które nie będą miały dostępu do innych źródeł finansowania po 2020 r. Według analizy FAE Fundusz powinien przede wszystkim mobilizować środki prywatne i wspierać projekty zintegrowane – wtedy będziemy w stanie wykorzystać go w optymalny sposób – podkreśla dr Maciej Bukowski, prezes Warszawskiego Instytutu Studiów Ekonomicznych, współautor analizy FAE.

Wciąż za mało

Fundusz nie zaspokoi wszystkich potrzeb inwestycyjnych Polski związanych z modernizacją infrastruktury tworzenia, przesyłu i wykorzystania energii, może jednak skutecznie wypełnić luki finansowania w kilku obszarach. – Ze względu na skalę środków Fundusz nie jest instrumentem, który będzie w stanie skutecznie stymulować transformację energetyki wielkoskalowej. W tym aspekcie odpowiedniejsze będą instrumenty o charakterze systemowym, np.: zarządzanie popytem, rynek mocy, kontrakty różnicowe. Osobną formą wsparcia dla energetyki systemowej będzie też derogacja czyli zwolnienie z opłat za CO2 – dodaje dr Maciej Bukowski.

Rozstrzygnięcia wymaga jeszcze szereg istotnych kwestii, m.in.: czy Fundusz Modernizacyjny będzie jedynym źródłem wsparcia inwestycji w poszczególnych obszarach, czy też zostanie uzupełniony innymi instrumentami krajowymi; czy pomoc będzia zwrotna, czy bezzwrotna; czy Fundusz będzie neutralny technologicznie, czy też będzie preferował wybrane technologie. Konkretyzacja ustaleń dotyczących Funduszu prawdopodobnie nastąpi do lipca br. w ramach negocjacji rządów państw członkowskich z Komisją Europejską.

Źródło: www.fae.org.pl

Fot. freeimages

Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ