M. Kobylarz: Pojedynczy pracownicy nie mogą posiadać monopolu na wiedzę z danego obszaru
Dlatego organizacje coraz częściej decydują się na wdrożenie systemu zarządzania wiedzą. Jednak żeby taki system funkcjonował sprawnie i aby wiedza pozostawała w przedsiębiorstwie, należy zapewnić odpowiednie wsparcie kierownictwa, środowisko i narzędzia.

Przede wszystkich pracownicy powinni mieć świadomość, jak istotne dla organizacji jest dzielenie się wiedzą, dlatego kultura organizacyjna firmy powinna być nastawiona na pobudzanie współpracy i innowacyjności; powinny być tworzone przestrzenie, w których pracownicy będą mieli możliwość dzielenia się wiedzą. Wprowadzenie odpowiednich systemów motywujących, zachęcających pracowników do dzielenia się wiedzą, jest również doskonałym środkiem do złamania barier. Dobrym sposobem na zatrzymanie wiedzy w organizacji jest odpowiednie zarządzanie zasobami ludzkimi, w tym dokonywanie corocznych przeglądów zasobów ludzkich, budowanie zespołu „cieni” dla kluczowych pracowników, tworzenie zespołów roboczych dla poszczególnych obszarów organizacji, w których pracownicy mogą wymieniać się doświadczeniami i wiedzą. Bardzo istotne jest również stworzenie „miejsc”, gdzie wiedza jest gromadzona i przechowywana, np. hurtownie danych, Intranet, sharepointy oraz wdrażanie narzędzi informatycznych, takich jak SAP, ARIS, które pozwalają odtworzyć działania, procesy i dokumenty kolejnym pracownikom.