Partner serwisu
17 lipca 2019

Odpowiednia infrastruktura ładowania kluczem do rozwoju elektromobilności

Kategoria: Aktualności

Samochody osobowe są głównym źródłem zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego w Europie, odpowiadając za 60,7% dwutlenku węgla dostarczanego do atmosfery z tego rodzaju transportu. Tymczasem dwutlenek węgla jest jedną z głównych przyczyn postępujących zmian klimatu. Aby zmniejszyć emisje, Unia Europejska postawiła sobie ambitny cel redukcji do 2050 r. emisji pochodzących z transportu o 60% względem poziomu z 1990 r. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu w coraz bardziej zmotoryzowanym społeczeństwie zachodnim jest rozwój samochodów elektrycznych i związanej z nimi infrastruktury, nad czym pracują nie tylko producenci aut, ale także czołowe spółki energetyczne takie jak Fortum.

Odpowiednia infrastruktura ładowania kluczem do rozwoju elektromobilności

W 2016 r. na 1000 mieszkańców Unii przypadało średnio 505 samochodów osobowych. Polska w tym zestawieniu plasuje się powyżej średniej z wynikiem 571 samochodów. Jednocześnie jednak znaczna część tych pojazdów jest stara, a co za tym idzie – szczególnie szkodliwa dla środowiska. Nasz kraj zajmuje bowiem pierwsze miejsce w niechlubnych statystykach wykorzystania samochodów 20‑letnich i starszych – około 30% aut jeżdżących po polskich drogach zostało wyprodukowanych co najmniej dwie dekady temu.

– Ogółem transport w Unii Europejskiej odpowiada za blisko 30% wszystkich emisji dwutlenku węgla, z czego 72% pochodzi z transportu drogowego. To olbrzymie ilości szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery, które musimy ograniczyć, żeby móc realistycznie myśleć o zahamowaniu postępujących zmian klimatu – mówi Michael Warner, z Fortum Charge&Drive. – Jednym ze sposobów jest rozwój samochodów elektrycznych, które są dużo bardziej przyjazne dla środowiska. W swojej działalności na całym świecie Fortum stawia nie tylko na rozwój czystych technologii energetycznych przyczyniających się do ochrony środowiska, ale także infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych.

W Polsce znajduje się obecnie 646 stacji ładowania (dane z marca 2019 r.). Tymczasem liczba samochodów elektrycznych poruszających się po polskich drogach rośnie i obecnie wynosi niespełna 5000, z czego nieco ponad 3000 to samochody w pełni elektryczne, a reszta – samochody hybrydowe.

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych ze stycznia 2018 r. przewiduje dalszy rozwój elektromobilności, do czego kluczem jest rozwój infrastruktury. Pomocą w tym przedsięwzięciu mogą służyć działające na polskim rynku zagraniczne firmy czerpiące ze swojego międzynarodowego doświadczenia. Jedną z nich jest Fortum, które w ramach swojej międzynarodowej działalności rozwija sieć ładowania Charge&Drive dla samochodów elektrycznych. Sieć ta obejmuje obecnie ponad 3000 stacji i notuje około 250 000 płatnych transakcji miesięcznie. Dodatkowym ułatwieniem dla użytkowników samochodów elektrycznych jest specjalna aplikacja, która pozwala nie tylko sprawdzić, gdzie znajduje się najbliższa stacja ładowania, ale także czy jest ona w danym momencie używana.

– Aby móc swobodnie poruszać się samochodem elektrycznym, kierowcy muszą mieć możliwość bezproblemowego ładowania, zwłaszcza że istnieje niewiele bezemisyjnych aut o zasięgu przekraczającym 300 km. Tylko odpowiednio gęsta i sprawnie funkcjonująca sieć stacji ładowania umożliwi popularyzację samochodów elektrycznych – podkreśla Michael Warner. – Fortum ma bogate doświadczenie w zakresie elektromobilności zdobyte na północy Europy, gdzie ten rodzaj transportu jest szczególnie rozwinięty. Z chęcią podzielimy się nim w Polsce, pomagając rozbudować sieć stacji ładowania i tym samym przyczyniając się do popularyzacji przyjaznych dla środowiska środków transportu.

W czerwcu dzięki Fortum na polskie niebo wzbił się pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny - Pipistrel Alpha Electro. W ciągu tygodnia  samolot pokonał trasę z Wrocławia do Gdańska, odwiedzając po drodze Górny Śląsk i Częstochowę i Warszawę. Fortum lider czystych technologii energetycznych w trakcie przelotu zbierało potrzebne doświadczenia i wiedzę na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach.

źródło: informacja prasowa
fot. 123rf
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ