Partner serwisu
15 lipca 2020

Ciepłownictwo jutra i jutro ciepłownictwa, czyli o digitalizacji w branży

Kategoria: XXVII Sympozjum Wiosenne Spotkanie Ciepłowników, 13-15 lipca 2020, Zakopane

O tym, jaki jest stan dzisiejszy i perspektywy obecności informatyki w ciepłownictwie rozmawiali przedstawiciele branży podczas debaty zorganizowanej w ramach Wiosennego Spotkania Ciepłowników w Zakopanem. Debatę moderował prof. Janusz Lewandowski z Instytutu Techniki Cieplnej Politechniki Warszawskiej.

Ciepłownictwo jutra i jutro ciepłownictwa, czyli o digitalizacji w branży

– Digitalizacja pomiarów spowodowała, że stały się one tanie, a w wyniki dostępne w dowolnym miejscu i czasie, pojawiło się pojęcie „smart” sieci ciepłowniczej. Gdzie, tak naprawdę, jesteśmy z wykorzystaniem wiedzy o parametrach systemu ciepłowniczego? Jaki jest z tego pożytek, czy przekłada się to na obniżenie kosztów działalności przedsiębiorstwa ciepłowniczego? – zapytał prof. Janusz Lewandowski uczestników debaty.

Małgorzata Niestępska, prezes zarządu PEC Ciechanów, powiedziała, że od zawsze ją uczono, że jak się czegoś nie opomiaruje i nie zmierzy, to trudno mówić o zarządzaniu. Wskazała na aspekt praktyczny digitalizacji – jeśli chodzi o zbieranie danych jest on jak najbardziej istotny. W Ciechanowie podjęte działania przyniosły dobre efekty. – Celem było zniwelowanie strat ciepła, znalezienie punktów krytycznych, do których system musi się dostosować. Zbiór danych można w różny sposób obrabiać i wykorzystywać. Sieć nie jest sama w sobie inteligentna, ale dzięki niej człowiek może dane wykorzystać w pożyteczny sposób, z korzyścią dla firmy i odbiorców – powiedziała.

O tym, że kluczowym zagadnieniem jest zmniejszenie ilości awarii, a także redukcja kosztów (np. koszty pompowania można ograniczyć o połowę) mówił także Andrzej Goździkowski, prezes zarządu METROLOG Sp. z o.o. Z kolei Piotr Górnik, prezes zarządu Fortum Heat and Power Polska, powiedział, że firma buduje bliźniaka cyfrowego swoich systemów: – Robimy to w wielu konkretnych celach: poprawa efektywności, wprowadzanie wielu źródeł itp. – wyjaśnił.

Na kwestię, jak ważna jest już sama świadomość tego, jak zachowuje się, pracuje np. pompa, uwagę zwrócił Krzysztof Szaliński, prokurent, zastępca dyrektora ds. technicznych Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej – Gliwice Sp. z o.o.

Prof. Janusz Lewandowski mówił, że digitalizacja stwarza szansę, aby wreszcie przestać sprzedawać „GJ”, a proponować klientom usługę utrzymania komfortu mieszkania i ciepłą wodę użytkową o określonej temperaturze na życzenie. Zapytał o to, czego brakuje do przygotowania takiej oferty? Czy firmy ciepłownicze potrafią wykreować odpowiedni rynek oraz czy chcą podjąć taką działalność?

Prezes zarządu METROLOG Sp. z o.o.stwierdził, że poczucie komfortu trudno sprofilować – w jednym domu mogą mieszkać ludzie o różnych preferencjach. Istotna w rozwoju tego typu usług będzie też świadomość klientów. Z kolei Piotr Górnik powiedział, że rozwiązania muszą być proste, aby ludzie chcieli z nich korzystać.

Piotr Staśkiewicz, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Gnieźnie Sp. z o.o., mówił, że oczywistym jest, że branża chce sprzedawać ten komfort. Każde urządzenie może być wyposażone w 2-kierunkową komunikację. Wg niego tę mnogość danych, którą dostajemy, można analizować na wiele sposobów i w różnych celach. Np. przyzwyczajenia odbiorcy w stosunku do temperatury zewnętrznej. To informacje, które pomogłyby „oferować” komfort cieplny.

Krzysztof Szaliński podkreślił, że ważne jest, aby kształtować tę świadomość potrzeby budowania komfortu w odbiorach.

Małgorzata Niestępska dodała, że nie widzi dzisiaj problemów technicznych, aby takie rozwiązania wprowadzać. Pod uwagę należy jednak wziąć aspekt kosztowy – obsługi tych rozwiązań.

Moderator pytał uczestników także o wizje ciepłownictwa przyszłości, o to, czy przedsiębiorstwa ciepłownicze będą spełniały wszystkie potrzeby mieszkańców aglomeracji miejskiej w przyszłości.

Prezes zarządu PEC w Gnieźnie powiedział, że kwestie digitalizacji sieci, źródeł, wszelkie opomiarowanie jest związane z rozwojem IT i to będzie nasza nowa rzeczywistość. Ale podkreślił też, że nie są to wyzwania na najbliższe lata. Priorytetem jest zamiana źródeł, dekarbonizacja. Problemem są pieniądze, które trzeba na to zdobyć. Ale temat digitalizacji jest istotny i branża nie chce od niego uciekać.

Przedstawiciel PEC Gliwice także podkreślił, że priorytety na dzisiaj są inne, ale kwestia digitalizacji dzieje się tu i teraz i nie należy tego zmieniać.

Z kolei prezes PEC Ciechanów mówiła o potrzebie współpracy nauki z biznesem. Andrzej Goździkowski zwrócił uwagę na poważną konkurencję w branży indywidualnych systemów ogrzewania. Ciepłownictwo systemowe też musi podążać za tym trendem.

Prezes zarządu Fortum wspomniał o działaniach firmy w tym zakresie, o produktach cyfrowych, z którymi firma wychodzi na rynek.

 

DEBATA: Digitalizacja ciepłownictwa odbyła się podczas Wiosennego Spotkania Ciepłowników (13-15 lipca 2020 r., Zakopane)

MODERATOR: prof. Janusz Lewandowski, Instytut Techniki Cieplnej Politechniki Warszawskiej

Uczestnicy:

Andrzej Goździkowski, Prezes Zarządu, METROLOG Sp. z o.o.

Piotr Górnik, Prezes Zarządu, Fortum Heat and Power Polska

Małgorzata Niestępska, Prezes Zarządu, PEC Ciechanów

Piotr Staśkiewicz, Prezes Zarządu, Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Gnieźnie Sp. z o.o.

Krzysztof Szaliński, Prokurent, Zastępca Dyrektora ds. Technicznych, PrzedsiębiorstwoEnergetyki Cieplnej – Gliwice Sp. z o.o.

 

 

Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ