Partner serwisu
25 listopada 2020

Zielone światło dla rozwoju magazynów energii w Polsce

Kategoria: Aktualności

Projekt nowelizacji ustawy Prawo Energetyczne został przyjęty przez Radę Ministrów. Nowelizacja wprowadza kompleksowe rozwiązania dla funkcjonowania i rozwoju magazynów energii w Polsce.

Zielone światło dla rozwoju magazynów energii w Polsce

W dniu 24 listopada 2020 roku rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa energetycznego, zawierający szereg uregulowań dotyczących magazynów energii. Celem nowelizacji jest zniesienie barier rozwoju magazynów energii oraz stworzenie warunków dla ich rozwoju w Polsce.

Przyjęty przez rząd projekt ustawy zmieniającej Prawo energetyczne wprowadza kompleksowe rozwiązania dla funkcjonowania i rozwoju magazynów energii w Polsce. Projekt zostanie teraz skierowany do prac w Sejmie. Jest szansa, że nowelizacja zostanie uchwalona do końca bieżącego roku.

Nowe uregulowania są niezbędne, aby magazyny energii stały się istotnym elementem Krajowego Systemu Elektroenergetycznego.

– Magazyny energii wspierają budowę energetyki niskoemisyjnej, przyczyniając się do realizacji celów polityki unijnej w zakresie emisyjności energetyki oraz gospodarki. Magazynowanie energii to niezbędny elementem transformacji energetyki. Magazyny zapewniają elastyczność funkcjonowania systemu elektroenergetycznego, zwiększając możliwości wykorzystania energii ze źródeł OZE oraz poprawiając bezpieczeństwo funkcjonowania systemu elektroenergetycznego – komentuje Barbara Adamska, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Magazynowania Energii.

Wprowadzenie jednolitej definicji magazynowania energii elektrycznej oraz magazynu energii elektrycznej, zniesienie podwójnego naliczania opłat sieciowych dla energii wprowadzonej oraz pobieranej z magazynu, jasne określenie zasad koncesjonowania oraz całkowite wyłączenie z obowiązku posiadania taryfy magazynowania energii elektrycznej to niektóre z regulacji, które znalazły się w projekcie zmiany Prawa energetycznego.

Ujednolicenie definicji magazynowania energii elektrycznej oraz magazynu energii rozwiązuje problemy interpretacyjne wynikające z niespójności tych definicji w różnych aktach prawnych. Zmiana definicji odbiorcy końcowego pozwoliła na wyłączenie z kategorii zużycia końcowego energii zużywanej na potrzeby magazynowania energii. Energia wprowadzana do magazynu oraz straty związane z magazynowaniem energii nie będą uznawane za zużycie odbiorcy końcowego.

Magazynowanie energii zostało całkowicie wyłączone z obowiązku sporządzania taryf. Możliwość swobodnego ustanawiania stosunków umownych dla działalności magazynowania energii odpowiada charakterowi tej działalności, pozwalając na dużą elastyczność odpowiadania na różne potrzeby rynku w zakresie usług świadczonych przez magazyny energii i ich wyceny.

Na 10 MW określony został próg mocowy magazynu energii, dla którego niezbędne jest uzyskanie koncesji. We wniosku o udzielenie koncesji niezbędne będzie określenie m.in. technologii wykorzystywanej do magazynowania energii elektrycznej, łącznej mocy zainstalowanej i pojemności magazynu energii, znamionowej sprawności cyklu jednokrotnego ładowania, maksymalnej mocy ładowania i rozładowania. Wniosek będzie zawierał również informację, czy magazyn energii elektrycznej stanowi część jednostki wytwórczej lub instalacji odbiorcy końcowego.

Magazyny o łącznej mocy zainstalowanej nie większej niż 10 MW nie wymagają uzyskania koncesji. Jeżeli jednak ich moc zainstalowana jest większa niż 50 kW, podlegają obowiązkowi wpisu do rejestru prowadzonego przez Operatora Systemu Przesyłowego lub Operatora Systemu Dystrybucyjnego właściwego dla danego obszaru. Rejestry magazynów energii elektrycznej będą obejmowały podstawowe parametry techniczne magazynów, m.in. ich pojemność.

Prosument posiadający magazyn energii elektrycznej będzie zobowiązany poinformować o tym fakcie właściwego Operatora Systemu Dystrybucyjnego, podając rodzaj magazynu energii użytego w mikroinstalacji.

Nowelizacja zawiera uregulowania dotyczące wydawania warunków przyłączania oraz umów o przyłączenie. Na 30 dni określony został termin na wydanie warunków przyłączenia dla magazynu przyłączonego do sieci o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV. Dla magazynu przyłączonego do sieci o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV termin ten wynosi 150 dni.

Uregulowana została również kwestia ekspertyzy wpływu urządzeń na system elektroenergetyczny. Ekspertyzy nie sporządza się, jeżeli magazyn energii elektrycznej będzie stanowił część jednostki wytwórczej o łącznej mocy zainstalowanej magazynu energii elektrycznej i jednostki wytwórczej nie większej niż 2 MW lub w przypadku, kiedy magazyn energii elektrycznej będzie stanowił część instalacji odbiorcy końcowego o łącznej mocy zainstalowanej magazynu energii elektrycznej i mocy przyłączeniowej instalacji odbiorcy końcowego nie większej niż 5 MW.

Projekt ustawy określa również warunki, na jakich magazyn energii elektrycznej może być uwzględniony w planie rozwoju OSD i OSP jako substytut rozbudowy sieci. Inwestycja w magazyn energii musi być uzasadniona technicznie dla zapewnienia dostaw energii elektrycznej, a analiza kosztów i korzyści wynikających z wykorzystania magazynu energii elektrycznej wykaże osiąganie korzyści bez ponoszenia niewspółmiernie wysokich kosztów.

– Magazyny energii mogą stanowić alternatywę dla inwestycji w rozbudowę i modernizację sieci. Określenie warunków uwzględnienia inwestycji w magazyny energii w planach rozwoju przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się przesyłaniem lub dystrybucją energii to ważny element nowelizacji – mówi Barbara Adamska.

***

Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii działa na rzecz rozwoju magazynowania energii oraz energetyki rozproszonej w Polsce. Obserwując dynamikę zmian w sektorze energetycznym, a także aktualne potrzeby społeczeństwa oraz mając na uwadze ochronę środowiska, grono ekspertów z dziedziny magazynowania energii i energetyki rozproszonej założyło stowarzyszenie, którego głównym celem jest działalność na rzecz rozwoju magazynowania energii i energetyki rozproszonej w Polsce. Tak powstało Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii (PSME), które aktywnie wspiera rozwój tej branży uczestnicząc w pracach legislacyjnych związanych z energetyką i magazynowaniem energii. Ponadto integruje środowiska zainteresowane wdrażaniem nowoczesnych technologii, ochroną środowiska i rozwojem energetyki oraz promuje najwyższe standardy bezpieczeństwa inwestycji na rynku magazynowania energii.

źródło: informacja prasowa
ErgoSum
2020-11-30
Jeśli energia ma płynąć do magazynu i z magazynu, za każdym razem obciążając system przesyłowy lub rozdzielczy, to dlaczego energia płynąca tylko w jedną stronę podlegałaby opłacie? Brak logiki wynikający z kosztów przesyłu.
Jeśli w systemie energetycznym obowiązuje zasada "cupper plate" to każde źródło energii do niego przyłączone niezależnie od charakterystyki technicznej płaci wg taryfy, za ilość energii pobranej i wprowadzonej. Proste?
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ