Partner serwisu

O pięciu zielonych strategiach

Kategoria: Elektroenergetyka

Tworzenie „zielonego” wizerunku firmy i wprowadzanie ekologicznych rozwiązań stało się w ostatnich latach bardzo popularne, zarówno w Polsce, jak i na świecie. To dobre podejście, gdyż dbałość o środowisko jest nie tylko obowiązkiem każdej firmy, ale może okazać się opłacalne pod względem biznesowym.

O pięciu zielonych strategiach

Wiele firm wciąż dochodzi do siebie po kryzysie, próbując poprawić sytuację finansową przez cięcie kosztów.

Po pierwsze, oszczędność
Hasło to nie jest zapewne obce przedsiębiorcom. Jednak łatwo jest wpaść w pułapkę oszczędzania za wszelką cenę i ograniczania wydatków kosztem jakości produktów czy usług. Takie postępowanie wpływa negatywnie na wizerunek firmy, a odzyskanie zaufania jest nie tylko czasochłonne, ale również kosztowne.
Dobrym rozwiązaniem jest połączenie oszczędności z dbałością o środowisko. Wiele zależy od kultury organizacyjnej firmy i jej wielkości, ale większość zmian można wprowadzić za pomocą prostych sposobów. Wystarczy np. dopilnować, by kupowane urządzenia elektryczne miały certyfikat np. Energy Star, który przyznawany jest energooszczędnym produktom. Warto również zachęcić pracowników, aby w miarę możliwości wyłączali urządzenia elektryczne  w swoim otoczeniu na czas nieobecności w biurze. Te proste ekologiczne „sztuczki” sprawdzają się w firmie równie dobrze jak w domu. Pozwalają ograniczyć zużycie prądu oraz wydatki i jednocześnie przyczyniają się do ochrony środowiska.
Ciekawym pomysłem dla przedsiębiorców na oszczędności w zakresie kosztów energii elektrycznej jest instalowanie kolektorów słonecznych na dachach o dużych powierzchniach, jak np. dachy magazynów. Powierzchnia ta idealnie się do tego nadaje. Dzięki takim rozwiązaniom można uzyskać całkiem dużą ilość energii elektrycznej, za którą nie musimy płacić i jest ona przyjazna dla środowiska. W dodatku cała inwestycja, przy wykorzystaniu środków z UE, może zwrócić się w okresie od 6 do 8 lat.
Rozwiązaniem na większą skalę, ale przynoszącym także większe korzyści, jest przeniesienie siedziby firmy (bądź niektórych jej działów) do ekologicznego biurowca z certyfikatem LEED lub BREEAM. W budynkach tego typu stosuje się nowoczesne technologie maksymalnie ograniczające  zużycie prądu czy wody. Zbudowane są one w taki sposób, żeby ograniczyć zużycie energii. Oprócz energooszczędności budynku przy budowie bierze się pod uwagę wiele innych wskaźników i rozwiązań, na przykład odpowiedni dobór materiałów. Dzięki temu tego typu projekty przyczyniają się do poprawy warunków pracy, między innymi w odniesieniu do ergonomii, a nawet jakości powietrza we wnętrzach.
Przeniesienie biura do takiego budynku to na początku duży wydatek, ale po podliczeniu kosztów użytkowania może okazać się bardzo opłacalną inwestycją. Naturalne, czyli dobre, ekologiczne, czyli opłacalne Korzystne może być również wprowadzenie zmian w procesach technologicznych, w których można zastosować przyjazne środowisku materiały. Są one zazwyczaj droższe od tradycyjnych, jednak znacznie podnoszą jakość produktu, tym samym wzmacniając wizerunek marki i zwiększając zaufanie konsumentów. Można np. zmienić  opakowania produktów na takie, które pochodzą z recyklingu bądź są biodegradowalne. Można także przejść na używanie ekologicznych, certyfikowanych materiałów i zadbanie o właściwy „ekologiczny” łańcuch dostawców. To nie tylko poprawia wizerunek marki, sprawiając, że staje się bardziej konkurencyjna, ale także pomaga zapobiegać sytuacjom kryzysowym. Stosowanie naturalnych składników minimalizuje ryzyko zagrożenia zdrowia pracowników, konsumentów oraz zanieczyszczenia środowiska. Ponadto tego typu wyroby mogą zostać odznaczone jednym z europejskich prestiżowych certyfikatów, takich jak Błękitny Anioł czy europejski Kwiat (EU FLOWER), świadczącym o jakości i podnoszącym wartość rynkową produktu.


Bądź krok przed konkurencją – sięgnij po eko-innowacje
Opracowywanie i wprowadzanie na rynek innowacyjnych „zielonych” rozwiązań jest również sposobem na wyróżnienie się na tle konkurencji. Oferując unikalne rozwiązania, przedsiębiorstwo zwiększa swoją konkurencyjność, co sprzyja osiąganiu większych zysków. Obecnie najwięcej takich rozwiązań pojawia się w pięciu obszarach: recykling materiałów, budownictwo, sektor spożywczy oraz ekologiczny biznes i inteligentne zakupy. Rynek w tych obszarach potrzebuje zmian, a dodatkowo jest bardzo chłonny i wciąż wymaga ulepszeń i innowacji. Co ważne, przedsięwzięcia takie mogą zostać dofinansowane przez Unię Europejską w ramach programu na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP). Planując wprowadzenie zmian, warto zatem sprawdzić, jakie kryteria musi spełnić firma, aby pozyskać unijne środki. Dofinansowania te są przeznaczone dla produktów, które zostaną powielone – a więc wprowadzone  na rynek. To sprawia, że program kierowany jest przede wszystkim do przedsiębiorców, którzy innowacyjne pomysły i rozwiązania wcielają w życie.


Partnerstwo z fundacją ekologiczną – zysk środowiska to Twój zysk
Ekologia to przede wszystkim ograniczanie własnego negatywnego wpływu na środowisko. Jednak propagowanie tych idei i zachęcanie innych do ich przejęcia jest równie istotnym zadaniem firm. Jedną z możliwości jest współpraca z fundacjami ekologicznymi. Może mieć ona charakter doraźny (np. przy realizacji konkretnego projektu) lub stały – w postaci długotrwałego partnerstwa. Partnerstwo takie powinno być profilowane pod kątem działalności przedsiębiorstwa. Współpraca z fundacją związaną z obszarem działalności firmy pomaga też zbudować jej wizerunek w branży. Dzięki temu spółka staje się bardziej atrakcyjnym partnerem dla dostawców czy dystrybutorów, a pozytywny wizerunek marki umacnia się.

„Zielone eventy” – sposób na wykreowanie marki
Zaangażowanie w ekologię powinno się promować na wszystkich poziomach, zarówno wśród pracowników firmy, jak i klientów i dostawców. Warto przy tym pamiętać, że wskazywanie kierunków postępowania nie wystarczy, należy również pomóc w ich realizacji. Zachęcając pracowników do proekologicznych zachowań, takich jak korzystanie z „zielonych” środków transportu, warto zapewnić im do tego odpowiednie warunki np. poprzez zainstalowanie stojaków na rowery, przygotowanie kabin prysznicowych itp.
Także eventy skierowane do szerokiej publiczności mogą być okazją do promocji produktu, przekazania idei z nim związanej i dodatkowo edukacji społeczeństwa.Pokazują to firmy organizujące festiwale muzyczne lub imprezy sportowe, zachęcając uczestników do oddawania plastikowych kubków w specjalnych punktach, gdzie są one wymieniane na nagrody.
Takie akcje pomagają budować pozycję marki i jej świadomość ekologiczną w społeczeństwie. To natomiast przekłada się bezpośrednio na zaufanie klientów i tym samym na unikalność produktów firmy na rynku.

Ekologia: przejściowa moda czy strategia przyszłości?
Podejmując wyzwanie wdrożenia ekologicznych rozwiązań w firmie, należy pamiętać, że „zielona” działalność może przynieść wymierne korzyści tylko wtedy, gdy będzie długofalowa i spójna ze strategią rozwoju firmy. Dbałość o środowisko naturalne musi zostać wpisana w wartości przedsiębiorstwa, które będą realizowane z konsekwencją przez wszystkich pracowników, poczynając od top managementu. To istotne, gdyż wszystko wskazuje na to, że ekologia będzie wizytówką przedsiębiorstw przyszłości.

 Autor: Jacek Nitecki

Artykuł został opublikowany w magazynie "ECiZ" nr 9/2010

 

Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ