Wodór w silnikach spalinowych. Współpraca Politechniki Wrocławskiej i firmy Hynfra
Usprawnienie procesu spalania wodoru w silnikach spalinowych – to główny cel porozumienia zawartego przez Politechniką Wrocławską a firmą Hynfra, która działa na rynku odnawialnego wodoru. Właśnie podpisano list intencyjny w tej sprawie.

Sygnatariuszami porozumienia są: prof. Andrzej Kaźmierczak z Wydziału Mechanicznego, zastępca dyrektora Centrum Technologii Wodorowych i Odnawialnych Źródeł Energii PWr oraz prezes Hynfry i ekspert rynku wodorowego Tomoho Umeda.
– Dzięki porozumieniu połączymy nasze wysiłki w celu dekarbonizacji paliw – zapowiada prof. Andrzej Kaźmierczak.
– Zamierzamy mocno wspierać prace Politechniki Wrocławskiej. Uważamy, że wszystkie podmioty, które pracują obecnie nad rozwojem silników spalinowych na wodór, są na podobnym etapie rozwoju i mają dość wyrównane szanse w tym wyścigu. A przykład Tesli, która startowała od zera pokazuje, że nie zawsze to największy musi być zwycięzca – dodaje Tomoho Umeda.
Zielony wodór jako paliwo
Na Politechnice Wrocławskiej prowadzone są nowatorskie badania zmierzające do zastosowania odnawialnego wodoru w silnikach spalinowych.
– Obecnie na świecie mamy ponad dwa miliardy silników spalinowych, które z dnia na dzień nie znikną. Dlatego chcemy stworzyć podstawy do sprawniejszego spalania wodoru, to znaczy spalania z wyższą sprawnością energetyczną. To jest nasz cel nadrzędny – mówi prof. Andrzej Kaźmierczak.
Kolejnym zadaniem, które stawiają przed sobą uczelnia i firma Hynfra, jest wprowadzenie wodoru jako nośnika energii w ogniwach paliwowych.
– Stosowanie takiego źródła energii umożliwi zastąpienie pojazdów napędzanych za pomocą silników spalinowych pojazdami de facto elektrycznymi, które używając wodoru, będą w stanie samodzielnie wytwarzać energię elektryczną – mówi prof. Andrzej Kaźmierczak z Wydziału Mechanicznego PWr.
Tomoho Umeda podkreśla, że silniki spalinowe zasilane wodorem są jednym z bardzo obiecujących scenariuszy rozwoju transportu. - Widzimy już, że Toyota - czołowy producent samochodów wodorowych, również zaczęła badać ten kierunek. To uzasadnione, gdyż zasoby metali i minerałów potrzebnych do produkcji baterii i ogniw paliwowych są ograniczone. Zasoby litu do baterii mogą się skończy już w latach 40-tych a platyny i irydu do ogniw paliwowych już w latach 50-tych. – zaznacza Umeda.
Politechnika Wrocławska od lat należy do czołówki najlepszych uczelni technicznych w kraju. Jej naukowcy regularnie zdobywają granty na swoje badania, a ich wynalazki i rozwiązania są doceniane i wdrażane. Światowy poziom badań naukowych prowadzonych przez pracowników uczelni oraz doskonale wyposażone laboratoria owocują współpracą z wieloma krajowymi i zagranicznymi firmami. Dzięki podpisanym porozumieniom studenci mają m.in. możliwość wzięcia udziału w praktykach, stażach, czy też realizacji tematu pracy dyplomowej w oddziałach renomowanych firm na całym świecie, np. Nokia, COMARCH, KGHM, NETIA, Volvo, Ryanair.
Obecnie na trzynastu wydziałach i trzech filiach Politechniki Wrocławskiej, pod kierunkiem 2 196 nauczycieli akademickich, studiuje ponad 20 tys. studentów, 800 doktorantów oraz 1000 studentów zagranicznych z ponad 60 krajów świata.
Hynfra jest liderem na rynku technologii wodorowych, integratorem technologii, pozwalających osiągnąć niezależność i efektywność energetyczną przedsiębiorstw. Pośredniczy w pozyskiwaniu i projektowaniu optymalnych instalacji do produkcji i wykorzystania wodoru, wspiera inwestorów w kwestiach obsługi i utrzymania procesów technologicznych na nowych instalacjach, jak również w zakresie sprzedaży zielonego wodoru, zielonego amoniaku i metanolu oraz tlenu medycznego.
Komentarze