Partner serwisu
26 października 2016

W 2017 r. Toyota rozpoczyna sprzedaż autobusów wodorowych

Kategoria: Energia w praktyce

Koncern motoryzacyjny Toyota ogłosił, że na początku przyszłego roku rozpocznie w Japonii sprzedaż autobusów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Przed olimpiadą w 2020 r. po ulicach Tokio ma poruszać się ponad 100 takich pojazdów – zapowiedziano.

W 2017 r. Toyota rozpoczyna sprzedaż autobusów wodorowych

Jak tłumaczy producent, podczas opracowywania FC Bus skorzystano z doświadczeń zdobytych dzięki współpracy z Hino Motors, producentem autobusów i pojazdów ciężarowych należącym do koncernu Toyota. Wykorzystany w pojeździe system ogniw paliwowych (TFCS1) został pierwotnie opracowany dla samochodu osobowego Mirai.

Jednak jak w rozmowie z PAP zwrócił uwagę przedstawiciel Akademii Toyoty i Lexusa dr inż. Andrzej Szałek, stosowanie ogniw paliwowych w samochodach osobowych i w autobusach stawia przed konstruktorami odmienne problemy.

"W samochodach osobowych wymagana jest lekka i zwarta konstrukcja napędu. Tych ograniczeń konstruktorzy nie spotkają podczas implementacji ogniw w autobusach. Ze względu na duże gabaryty pojazdu np. maksymalne ciśnienie wodoru w zbiornikach zostało zmniejszone w przyjętych normach o połowę w stosunku do samochodów osobowych tj. do poziomu 350 bar (35MPa)" - tłumaczył Szałek. Podkreślił, że przyczynia się to do "podwyższenia poziomu bezpieczeństwa tej konstrukcji".

Ekspert zwrócił też uwagę na inną specyfikę korzystania z autobusów, niż ma to miejsce w przypadku samochodów osobowych.

"Dla autobusów na pewno wyzwaniem jest długi czas pracy w ciągu doby powiązany z dużymi przebiegami. To wymaga odpowiednio pojemnych zbiorników wodoru, by zapewnić autom godziwy zasięg" – dodał Szałek.

Jak tłumaczy producent w przyszłym roku Biuro Transportu władz Tokio zakupi do swojego parku pojazdów dwa autobusy wodorowe Toyoty. Sprzedaż nowego pojazdu zostanie zwiększona w 2018 roku, aby przed rozpoczęciem olimpiady osiągnąć liczbę 100 wodorowych autobusów, wożących pasażerów na regularnych trasach komunikacji miejskiej. Większość nowych pojazdów trafi do floty autobusowej tokijskiej metropolii.

Japoński koncern podkreśla też, że ich wodorowe autobusy będą odgrywać ważną rolę w polityce bezpieczeństwa japońskich miast. Toyota zamontowała w nich system produkcji energii o dużej pojemności na potrzeby zewnętrznych odbiorników. Pojazd dostarcza maksymalnie 9 kW mocy i 235 kWh2 energii, w związku z czym może być wykorzystywany jako źródło energii w sytuacjach kryzysowych, m.in. do zasilania miejsc ewakuacji ludności czy centrów zarządzania kryzysowego.

(PAP)

Fot. ilustracyjne: freeimages

Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ