Partner serwisu
10 grudnia 2021

Cyfryzacja napędza dekarbonizację

Kategoria: Z życia branży

Zmiany klimatyczne postępują. Zrównoważony rozwój w przedsiębiorstwach stał się takim samym kryterium oceny skuteczności biznesowej, jak wyniki finansowe. O tym, że digitalizacja może istotnie wspierać dążenia do redukcji emisji gazów cieplarnianych, mówi najnowszy raport przygotowany przez PKN ORLEN we współpracy z firmą Accenture pt. „Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji. Zrównoważony rozwój potrzebuje technologii cyfrowych”.

Cyfryzacja napędza dekarbonizację

W dokumencie porozumienia kończącym ostatnią konferencję klimatyczną Organizacji Narodów Zjednoczonych COP26 (skrót od ang. Conference of the Parties), która odbyła się w szkockim Glasgow, ponad 100 państw, w tym Chiny i Indie, zobowiązało się do stopniowego odchodzenia od paliw kopanych. Ale jak sprostać temu wyzwaniu?

Autorzy raportu „Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji” podkreślają, że ważne jest, aby inwestycje w odnawialne źródła energii szły w parze z wdrażaniem rozwiązań cyfrowych.

Patrycja Klarecka, członek zarządu ds. sprzedaży detalicznej, przyznała, że przed Grupą ORLEN stoją dzisiaj wyzwania związane z koniecznością transformacji energetycznej i zmieniającymi się potrzebami klientów. Dlatego przedsiębiorstwo dużo inwestuje w odnawialne źródła energii (OZE), chce mieć też pozycję lidera w produkcji i dystrybucji tzw. paliw alternatywnych.

– Jednym z narzędzi skutecznie opowiadających na nowe wyzwania jest digitalizacja – stwierdziła Patrycja Klarecka. - Pozwala ona na podniesienie efektywności produkcji, oszczędność energii oraz surowców, co w konsekwencji prowadzi do redukcji wskaźników emisyjności, śladu węglowego. To z kolei przekłada się na obniżkę kosztów produkcji i realizację celów środowiskowych – wyjaśniła.

Szczególnie duży potencjał ma digitalizacja, jak zauważyła Patrycja Klarecka, w relacjach z klientem. Dzięki ograniczeniu roli paliw kopalnych spółka może przedstawić lepszą ofertę oraz obsługę poprzez różnego rodzaju kanały komunikacji z klientem.

Tak powstała na przykład ORLEN Paczka, mobilna aplikacja połączona z konceptem sieci automatów paczkowych (docelowo ma powstać 10 tys. punktów nadań i odbiorów, w tym 2 tys. automatycznych).

W raporcie przedstawione zostały przykłady wdrożeń zrealizowanych zarówno przez PKN ORLEN, jak i inne globalne firmy, które zmieniając modele biznesowe i stosując technologie, takie jak np. sztuczna inteligencja, chmura obliczeniowa, zaawansowane systemy analityczne czy cyfrowe bliźniaki, z sukcesem przestawiają się na ścieżki dekarbonizacji.

Według Jacka Borka, dyrektora zarządzającego Accenture Technology w Polsce, szczególnie w czasie zmian otoczenia rynkowego bardzo potrzebna jest odpowiedzialność lidera za wyznaczenie kierunku, w którym inni powinni podążać, a także wskazanie sposobów realizacji przyjętych założeń strategicznych.

– Z naszych badań wynika, że tylko dzięki cyfryzacji potencjał redukcji gazów cieplarnianych na świecie wynosi 15 proc., a po uwzględnieniu wpływu na zachowania klientów wskaźnik ten rośnie do 35 proc. – przekonywał Jacek Borek. - To zdecydowanie za dużo, by ten trend zignorować – podkreślił.

Aleksandra Trojanowska, kierownik działu projektów strategicznych w PKN ORLEN, zaprezentowała podstawowe założenia raportu.

Dekarbonizacja i digitalizacja, według prelegentki, traktowane były dotychczas oddzielnie. Tymczasem są komplementarne, stanowią „części wspólnej agendy”, wzajemnie się uzupełniają i napędzają.

– Nie jest możliwe zarządzanie czymś, czego nie można zobaczyć i zmierzyć – wyjaśniła Aleksandra Trojanowska.

Dzięki zastosowaniu narzędzi cyfrowych możliwe jest dokładniejsze monitorowanie procesów produkcyjnych w celu ich optymalizacji i automatyzacji.

Część raportu stanowią wyniki badania przeprowadzonego na grupie ponad czterech tysięcy przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej z całego świata. Jako priorytety, stojące przed ich organizacjami, większość wskazała z jednej strony na konieczność przyspieszenia transformacji cyfrowej, z drugiej – na zrównoważony rozwój.

– Naszym celem jest pokazanie, że digitalizacja i dekarbonizacja są ze sobą nierozerwalnie związane – podsumowała Aleksandra Trojanowska.

źródło: PAP MediaRoom
fot. 123rf.com
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ